Klaar voor de start.... af! - Reisverslag uit Nieuwerkerk a/d IJssel, Nederland van Martine Hordijk - WaarBenJij.nu Klaar voor de start.... af! - Reisverslag uit Nieuwerkerk a/d IJssel, Nederland van Martine Hordijk - WaarBenJij.nu

Klaar voor de start.... af!

Door: Martine Hordijk

Blijf op de hoogte en volg Martine

17 April 2015 | Nederland, Nieuwerkerk a/d IJssel

Hallo daar!

Deze zomer hoop ik 6 weken naar Zuid-Afrika te vertrekken om vrijwilligerswerk te gaan doen en rond te reizen. Ik ga aan de slag bij een muziekproject in Kaapstad waar ik lessen zal gaan geven. Ik ben inmiddels al ongeveer een jaar bezig met alle voorbereidingen en vanaf vandaag ga ik ook blogs schrijven over alles wat ik aan het doen ben in de voorbereiding en straks natuurlijk alle reisverhalen en ervaringen delen vanuit Kaapstad. Inmiddels is het project geregeld, zijn de tickets geboekt en komt het avontuur steeds dichterbij!

Een goed begin is het halve werk zeggen ze wel eens.. Aan de slag als vrijwilliger op een ander continent is niet zomaar iets wat je 'even' doet heb ik inmiddels begrepen en ervaren. Een goede voorbereiding is belangrijk en daarom mocht ik vandaag een training komen volgen bij stichting Muses in Amsterdam. Eigenlijk zou ik deze training twee weken geleden al volgen maar toen was er zoiets als een 'kleine' stroomstoring in Noord-Holland waardoor het hele feest niet door ging.

De mensen van stichting Muses geven voorbereidende trainingen aan vrijwilligers. Denk hierbij aan voorlichtingen over hoe je omgaat met cultuurverschillen, hechtingsproblemen bij kinderen, hoe ben ik als vrijwilliger, hoe reageer ik op nare ervaringen en natuurlijk goede tips en leuke verhalen van ervaringsdeskundigen! Bovenstaande voorbeelden zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden als je als vrijwilliger gaat werken in een ontwikkelingsland. De training was ontzettend leuk en leerzaam. Ik heb veel opgestoken over de dingen die je tegen kunt komen als vrijwilliger en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Vooral dingen als hechtingsproblemen zijn belangrijk omdat ik met jonge kinderen ga werken. Het was leuk om te spreken met andere vrijwilligers die ook naar Afrika gaan maar die bijvoorbeeld in ziekenhuizen of weeshuizen gaan werken. Iedereen gaat met andere idealen en motieven naar Afrika, maar allemaal om iets bij te dragen aan de wereld op hun eigen manier. Het leek me dan ook goed als ik iets met muziek ging doen, want als ik scholen ga bouwen dan storten die na een dag weer in, haha. Ook heb ik weer nieuwe kennis opgedaan over Zuid-Afrika zelf, zo kom ik straks op 17 juli aan en is het op 18 juli Nelson Mandela dag, een nationale feestdag, hoe leuk is dat?!

Na deze training kijk ik nog meer uit naar mijn reis en ik kan dan ook niet wachten tot het 17 juli is en ik richting Kaapstad kan gaan vliegen!

Liefs,
Martine

  • 17 April 2015 - 21:01

    Anouk (beste Vriendinnetje):

    Stiekem vind ik het heel stoer en knap van je dat je dit avontuur aan gaat! Ik weet zeker dat dit je gaat lukken! Aan het einde van je reis zal ik er staan hoor maar denk erom je komt niet thuis met de boodschap ik heb de liefde van mijn leven ontmoet en ik ga emigreren ... verder is alles goed hoor! Kusjess

  • 17 April 2015 - 21:49

    Lievelingscollega:

    Trots op jou collega! Respect voor wat je gaat doen daar. Leuk om je op deze manier te volgen en ook wel een geruststellend idee om hier nog het een en ander te volgen want ik zal je missen ;) En inderdaad once you go black you will never come back dus niet aan beginnen ben ik t eens met Anouk hahaha xxx

  • 20 April 2015 - 10:23

    Lieke (Projects Abroad Nederland):

    Hi Martine,
    Top dat je een goede training hebt gehad, we horen inderdaad veel goede ervaringen over Muses. Veel succes en plezier nog met de voorbereidingen en voorpret komende maanden.
    Groetjes,
    Lieke (Projects Abroad Nederland)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nieuwerkerk a/d IJssel

6 weken Zuid-Afrika

Deze zomer hoop ik 6 weken naar Zuid-Afrika te gaan. De eerste 4 weken zal ik verblijven bij een gastgezin in Kaapstad. Tijdens deze 4 weken ga ik vrijwilligerswerk doen op scholen in Kaapstad waar ik muziekles zal gaan geven. Dit doe ik via stichting Projects Abroad. Daarna komt goede vriend Chris Lassooij ook richting Zuid-Afrika en gaan we samen nog twee weken rondreizen. We verblijven eerst een week in Kaapstad waarna we een binnenlandse vlucht nemen naar Johannesburg om o.a. het Kruger park te gaan bekijken.

Ik kijk ontzettend uit naar deze prachtige reis! Twee van mijn grote liefdes komen in deze 6 weken samen: muziek en reizen. Ik wil graag op deze manier mijn steentje bijdragen in de wereld. Ik hoop lekker muziek te kunnen gaan maken met de kinderen in Kaapstad en hoop iets bij te dragen aan hun (muzikale)ontwikkeling en hen een onbezorgde tijd te geven binnen de muzieklessen. Ik verwacht niet dat ik de wereld in mijn eentje kan veranderen, maar ik wil op mijn manier en niveau iets bijdragen en een stukje plezier brengen in het leven van deze kinderen. Mede daarom heb ik gekozen voor een project met muziek, als ik scholen ga bouwen storten die namelijk na een dag weer in, haha. Muziek is een universele taal die door iedereen gesproken wordt en zeker in Zuid-Afrika speelt muziek een belangrijke rol in de cultuur en het dagelijks leven. Ik hoop dan ook erg veel van de kinderen te gaan leren. Via deze blog kunnen jullie mijn voorbereidingen en reisverhalen volgen, enjoy!

Recente Reisverslagen:

13 Augustus 2015

Time flies..

06 Augustus 2015

Raar mens, die miss Martine uit Nederland

03 Augustus 2015

Op de helft en wederom een leuk weekend

29 Juli 2015

Gastgezin enzo..

27 Juli 2015

Het meest angstige moment van mijn leven..
Martine

Deze zomer hoop ik 6 weken naar Zuid-Afrika te gaan. De eerste 4 weken zal ik verblijven bij een gastgezin in Kaapstad. Tijdens deze 4 weken ga ik vrijwilligerswerk doen op scholen in Kaapstad waar ik muziekles zal gaan geven. Dit doe ik via stichting Projects Abroad. Daarna komt goede vriend Chris Lassooij ook richting Zuid-Afrika en gaan we samen nog twee weken rondreizen. We verblijven eerst een week in Kaapstad waarna we een binnenlandse vlucht nemen naar Johannesburg om o.a. het Kruger park te gaan bekijken. Ik kijk ontzettend uit naar deze prachtige reis! Twee van mijn grote liefdes komen in deze 6 weken samen: muziek en reizen. Ik wil graag op deze manier mijn steentje bijdragen in de wereld. Ik hoop lekker muziek te kunnen gaan maken met de kinderen in Kaapstad en hoop iets bij te dragen aan hun (muzikale)ontwikkeling en hen een onbezorgde tijd te geven binnen de muzieklessen. Ik verwacht niet dat ik de wereld in mijn eentje kan veranderen, maar ik wil op mijn manier en niveau iets bijdragen en een stukje plezier brengen in het leven van deze kinderen. Mede daarom heb ik gekozen voor een project met muziek, als ik scholen ga bouwen storten die namelijk na een dag weer in, haha. Muziek is een universele taal die door iedereen gesproken wordt en zeker in Zuid-Afrika speelt muziek een belangrijke rol in de cultuur en het dagelijks leven. Ik hoop dan ook erg veel van de kinderen te gaan leren. Via deze blog kunnen jullie mijn voorbereidingen en reisverhalen volgen, enjoy!

Actief sinds 17 April 2015
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 4162

Voorgaande reizen:

17 Juli 2015 - 31 Augustus 2015

6 weken Zuid-Afrika

Landen bezocht: