Eerste werkweek, zoveel leuke dingen! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Martine Hordijk - WaarBenJij.nu Eerste werkweek, zoveel leuke dingen! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Martine Hordijk - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek, zoveel leuke dingen!

Door: Martine Hordijk

Blijf op de hoogte en volg Martine

24 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hi allemaal,

De eerste werkweek zit er inmiddels op en het was een week vol nieuwe indrukken. Laat ik beginnen bij mijn werk op de basisschool hier waar ik werk als muziekdocente. Zoals verwacht is alles hier totaal anders als in Nederland. Klassikale lessen worden niet echt gegeven. De kinderen worden opgehaald uit hun klassen en krijgen in kleine groepjes muziekles. Die muzieklessen bestaan uit theorie lessen, koorzang en les op een instrument. In het begin dacht ik echt: dit systeem gaat nooit werken. Na een week kom ik hier direct op terug. De kinderen krijgen veel individuele aandacht en ik verbaasde me over het fantastische niveau wat deze leerlingen hebben. Ze kunnen allemaal noten lezen en ook iets van blad uitvoeren op een instrument, vanaf 8 jaar oud al. Zowel theorie als praktijk beheersen de meeste leerlingen goed. Alles wat ze kunnen op muzikaal vlak leren ze hier op school, petje af.

Mijn mentor hier op school heet miss Salamon en ik mag echt in mijn handjes knijpen dat ik met haar mag werken. Ze heeft het muziekonderwijs echt een boost gegeven en de kinderen zijn dol op haar. De kinderen zijn natuurlijk heel anders dan in Nederland. Zo dragen ze hier allemaal schoolkostuums (wat ze nog schattiger maakt) en bij aanvang van elke les zeggen ze in koor: goodmorning miss Martine, and have a lovely day! In het begin werd ik hier helemaal ongemakkelijk van, maar het is normaal hier. De leerlingen hebben erg veel respect voor de docenten, er is veel dicipline in de school. Sowieso moet ik eerlijk toegeven dat het echt even inkomen was, de eerste dag was ik echt zo moe toen ik thuis kwam. Het was even goed pittig, de lokalen zijn niet verwarmd want daar doen ze niet aan in Afrika, alles is veel meer open dan in Nederland. Daarnaast duren de lessen 30 minuten, dus we zien erg veel leerlingen op een dag in kleine groepjes, wat erg intensief is omdat we constant bezig zijn. Maar de kinderen waarderen het echt, en dat is het belangrijkste. Nu we samen werken kunnen we zoveel meer doen tijdens de lessen.

Naast mijn werk hier is er ook een ontzettend druk sociaal leven met alle andere vrijwilligers. Zo zijn er ook vrijwilligers die bijvoorbeeld het human rights project doen, of care. Ik verblijf in een gastgezin met 4 Chinese mensen, een Fransman en een Schot. Laten we zeggen dat het een gezellige bende is en dat ik echt geluk heb met dit gastgezin en deze huisgenoten. Heel grappig zijn de cultuurverschillen en de gewoontes hierbij (lees: we aten pasta en mijn Chinese huisgenoten zaten dit letterlijk naar binnen te slurpen, mèt bijgeluiden. Dit leverde mij en mijn Franse huisgenoot de slappe lach op).

Na het werk en in het weekend is er altijd wel iets te beleven met elkaar. Woensdag zijn we gaan stappen in een bar aan het strand, brass bells. Die avond is er karaoke avond en het is een soort traditie bij Projects Abroad vrijwilligers. Ik moet zeggen, dit was een buitengewoon lekker feestje. Het uitgaansleven is echt heel leuk hier. Gisteren zijn we uit eten geweest in de haven, The Waterfront. Uit eten gaan is hier ook echt meer dan leuk. Er zijn talloze mooie restaurants op de meest mooie locaties. Als het donker is en je kijkt om je heen in de haven, dan is Kaapstad adembenemend mooi.

Vanmiddag gaan we surfen, ik heb dit nog nooit gedaan dus waarschijnlijk zal dat vooral veel zwemmen worden haha. Ik hoop dat het lot me beter gezind is dan bij die surfer die dit weekend aangevallen werd door een haai tijdens een competitie wedstrijd :-). Verder ga ik morgen skydiven (lees: uit een vliegtuig springen). Eindelijk durf ik dus gewoon helemaal niet.. Maar mijn huisgenoten hebben me uiteindelijk over weten te halen. Laten we hopen dat 'onkruid vergaat niet' ook voor mij geldt dit weekend.

Héhé dat is een heel verhaal bij elkaar wederom. Er gebeurd hier zo ontzettend veel, dit is nog maar een heel deel ervan.

Tot de volgende keer!

Bye,
Martine


  • 24 Juli 2015 - 15:27

    Judith:

    Tof hey, bizar dat t daar gewoon winters is nu :)... Heeeel veeel succes en leer en beleef plezier! xx

  • 25 Juli 2015 - 09:16

    Martine Hordijk:

    Haha ja bizar he? Wel Afrikaanse winter dus meestal tussen de 14-20 graden, maar als het hard aan het waaien is dan is het pittig koud! Gelukkig hadden we wetsuites bij het surfen want anders is het echt veel te koud haha. Liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

6 weken Zuid-Afrika

Deze zomer hoop ik 6 weken naar Zuid-Afrika te gaan. De eerste 4 weken zal ik verblijven bij een gastgezin in Kaapstad. Tijdens deze 4 weken ga ik vrijwilligerswerk doen op scholen in Kaapstad waar ik muziekles zal gaan geven. Dit doe ik via stichting Projects Abroad. Daarna komt goede vriend Chris Lassooij ook richting Zuid-Afrika en gaan we samen nog twee weken rondreizen. We verblijven eerst een week in Kaapstad waarna we een binnenlandse vlucht nemen naar Johannesburg om o.a. het Kruger park te gaan bekijken.

Ik kijk ontzettend uit naar deze prachtige reis! Twee van mijn grote liefdes komen in deze 6 weken samen: muziek en reizen. Ik wil graag op deze manier mijn steentje bijdragen in de wereld. Ik hoop lekker muziek te kunnen gaan maken met de kinderen in Kaapstad en hoop iets bij te dragen aan hun (muzikale)ontwikkeling en hen een onbezorgde tijd te geven binnen de muzieklessen. Ik verwacht niet dat ik de wereld in mijn eentje kan veranderen, maar ik wil op mijn manier en niveau iets bijdragen en een stukje plezier brengen in het leven van deze kinderen. Mede daarom heb ik gekozen voor een project met muziek, als ik scholen ga bouwen storten die namelijk na een dag weer in, haha. Muziek is een universele taal die door iedereen gesproken wordt en zeker in Zuid-Afrika speelt muziek een belangrijke rol in de cultuur en het dagelijks leven. Ik hoop dan ook erg veel van de kinderen te gaan leren. Via deze blog kunnen jullie mijn voorbereidingen en reisverhalen volgen, enjoy!

Recente Reisverslagen:

13 Augustus 2015

Time flies..

06 Augustus 2015

Raar mens, die miss Martine uit Nederland

03 Augustus 2015

Op de helft en wederom een leuk weekend

29 Juli 2015

Gastgezin enzo..

27 Juli 2015

Het meest angstige moment van mijn leven..
Martine

Deze zomer hoop ik 6 weken naar Zuid-Afrika te gaan. De eerste 4 weken zal ik verblijven bij een gastgezin in Kaapstad. Tijdens deze 4 weken ga ik vrijwilligerswerk doen op scholen in Kaapstad waar ik muziekles zal gaan geven. Dit doe ik via stichting Projects Abroad. Daarna komt goede vriend Chris Lassooij ook richting Zuid-Afrika en gaan we samen nog twee weken rondreizen. We verblijven eerst een week in Kaapstad waarna we een binnenlandse vlucht nemen naar Johannesburg om o.a. het Kruger park te gaan bekijken. Ik kijk ontzettend uit naar deze prachtige reis! Twee van mijn grote liefdes komen in deze 6 weken samen: muziek en reizen. Ik wil graag op deze manier mijn steentje bijdragen in de wereld. Ik hoop lekker muziek te kunnen gaan maken met de kinderen in Kaapstad en hoop iets bij te dragen aan hun (muzikale)ontwikkeling en hen een onbezorgde tijd te geven binnen de muzieklessen. Ik verwacht niet dat ik de wereld in mijn eentje kan veranderen, maar ik wil op mijn manier en niveau iets bijdragen en een stukje plezier brengen in het leven van deze kinderen. Mede daarom heb ik gekozen voor een project met muziek, als ik scholen ga bouwen storten die namelijk na een dag weer in, haha. Muziek is een universele taal die door iedereen gesproken wordt en zeker in Zuid-Afrika speelt muziek een belangrijke rol in de cultuur en het dagelijks leven. Ik hoop dan ook erg veel van de kinderen te gaan leren. Via deze blog kunnen jullie mijn voorbereidingen en reisverhalen volgen, enjoy!

Actief sinds 17 April 2015
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 4161

Voorgaande reizen:

17 Juli 2015 - 31 Augustus 2015

6 weken Zuid-Afrika

Landen bezocht: