Raar mens, die miss Martine uit Nederland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Martine Hordijk - WaarBenJij.nu Raar mens, die miss Martine uit Nederland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Martine Hordijk - WaarBenJij.nu

Raar mens, die miss Martine uit Nederland

Door: Martine Hordijk

Blijf op de hoogte en volg Martine

06 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

'Miss Martine, why do you sit outside? It's winter! You're crazy!'

Zomaar een kort gesprekje op een normale werkdag hier op de Hyde park basisschool in Parkwood (Kaapstad). Ik was aan het werk en het was zo lekker weer buiten dat ik besloot om buiten het klaslokaal te werken met de kinderen. Die vonden mij sowieso al een beetje gek, maar nu wisten ze zeker dat ik helemaal gek geworden was, haha. Voor hen is het hier momenteel 'winter' en dat wil zeggen dat het 'koud' is, terwijl ik bijna smolt in de zon in mijn topje. Na een tijdje vonden de leerlingen toch ook wel dat het lekker weer was om buiten te werken, lang niet gek, zo'n rare Nederlandse muziek docent.

Zuid-Afrika, het land van de extreme verschillen. Zo lag ik afgelopen week nog een hele avond te rillen van de kou in bed, en vandaag loop ik zonder mouwen buiten in de zon en is het 23 graden. Niet alleen in tempratuur is Zuid-Afrika een land van extreme verschillen. Als je hier rond loopt in Kaapstad is het heel lastig om te zien wie nou echt 'Zuid-Afrikaans' is en wie niet. Er leven veel verschillende soorten mensen samen van veel verschillende soorten afkomsten, waarin dan ook weer gemixed is. Zo waren we gisteren uit eten bij een Italiaan, en hoewel ik zou zweren dat de bediening allemaal Europees was, waren ze allemaal gewoon Zuid-Afrikaans. Zoals veel mensen wellicht verwachten, leven in Zuid-Afrika niet alleen maar 'donkere/zwarte/gekleurde' mensen, maar ook een heleboel 'witte/blanke' mensen. Ik ben trouwens altijd wat voorzichtig met dit soort uitdrukkingen over huidskleur, dit kan nog wel eens gevoelig liggen hier, wat zeer begrijpelijk is gezien de geschiedenis van Zuid-Afrika. Een ander extreem verschil is het verschil in welvaard. Zoals in veel ontwikkelingslanden is het verschil tussen arm en rijk extreem groot. Soms loop ik door de stad door luxe mooie winkelstraten en mooie wijken met grote huizen, en 20 meter verderop wonen mensen op straat of onder een brug onder omstandigheden die wij onze hond in Nederland nog niet eens aan zouden willen doen. Je merkt dit verschil in welvaard t.o.v. bijvoorbeeld Nederland ook aan de prijzen in restaurants, taxi's, de supermarkt of uitgaansgelegenheden. Alles is veel goedkoper dan in Nederland. Zo ben ik gisteren uit eten geweest bij een Italiaans restaurant aan het strand, ik had een broodje met boter vooraf, een pizza, Cola zero en als toetje brownie met ijs (oef, dat was lekker!), en ik rekende hier (incl. fooi) 10,80 euro voor af. Een taxi van de club waar we gisteren zijn wezen stappen naar huis, een rit van ongeveer 30 minuten, kost ons per persoon 2,15 euro. Je kunt dus veel doen met je Nederlandse euries hier, best chill als je ergens voor 6 weken bent zonder inkomen, haha. In Kaapstad kun je trouwens werkelijk alles eten wat je wil, in veel restaurants serveren ze ongeveer alles wat je in Europa ook kunt eten, plus nog Afrikaanse gerechten en natuurlijk veel vis (mij niet gezien, die vis gerechten..). Tot nu toe heb ik nog nergens iets gegeten wat ik vies vond, de kwaliteit van eten is belangrijk hier in Kaapstad en dat kun je merken.

Morgen is het alweer vrijdag en dat wil zeggen dat het bijna weekend is. Vrijdag middag is onze vrije middag hier met de vrijwilligers van Projects abroad, dus vaak doen we dan wat leuks. Zo ga ik morgen surfen hier in Kaapstad. Ik bak er trouwens helemaal niets van, maar leuk is het wel, haha. Zaterdag gaan we met elkaar naar een grote markt en naar een shopping centre waar ze alle bekende grote merken verkopen (oohhh en ik had al overgewicht op mijn koffer op de heenweg...). Maandag hebben we hier een vrije dag, want het is 'Womans day' (waarom hebben we dat niet in Nederland? Gauw invoeren die handel). Sowieso staat de hele maand augustus hier in het teken van 'womans' en maandag krijgen we dan een dag vrij, nationale feestdag. Omdat het paardrijden van afgelopen weekend zo goed bevallen is, ga ik aanstaande maandag op mijn vrije dag weer een lekkere lange strandrit te paard maken. 's avonds gaan we met wat gezellige mede vrijwilligers naar de Rooftop cinema hier in Kaapstad. Ja zeker, op een dak van een gebouw, onder een dekentje, onder de sterren, met een warm drankje een film kijken. Het moet niet gekker worden hier..

Martine

  • 06 Augustus 2015 - 16:34

    Els:

    Heerlijk om weer te lezen. Kan me voorstellen dat ze raar aankijken tegen jouw buiten willen zijn... Rare zin ;)
    Paardrijden op het strand lijkt me zalig. Doe maar zoveelmogelijk leuke dingen. Ik kan me helemaal vinden in jouw ondernemingen.
    Veel plezier en tot je volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

6 weken Zuid-Afrika

Deze zomer hoop ik 6 weken naar Zuid-Afrika te gaan. De eerste 4 weken zal ik verblijven bij een gastgezin in Kaapstad. Tijdens deze 4 weken ga ik vrijwilligerswerk doen op scholen in Kaapstad waar ik muziekles zal gaan geven. Dit doe ik via stichting Projects Abroad. Daarna komt goede vriend Chris Lassooij ook richting Zuid-Afrika en gaan we samen nog twee weken rondreizen. We verblijven eerst een week in Kaapstad waarna we een binnenlandse vlucht nemen naar Johannesburg om o.a. het Kruger park te gaan bekijken.

Ik kijk ontzettend uit naar deze prachtige reis! Twee van mijn grote liefdes komen in deze 6 weken samen: muziek en reizen. Ik wil graag op deze manier mijn steentje bijdragen in de wereld. Ik hoop lekker muziek te kunnen gaan maken met de kinderen in Kaapstad en hoop iets bij te dragen aan hun (muzikale)ontwikkeling en hen een onbezorgde tijd te geven binnen de muzieklessen. Ik verwacht niet dat ik de wereld in mijn eentje kan veranderen, maar ik wil op mijn manier en niveau iets bijdragen en een stukje plezier brengen in het leven van deze kinderen. Mede daarom heb ik gekozen voor een project met muziek, als ik scholen ga bouwen storten die namelijk na een dag weer in, haha. Muziek is een universele taal die door iedereen gesproken wordt en zeker in Zuid-Afrika speelt muziek een belangrijke rol in de cultuur en het dagelijks leven. Ik hoop dan ook erg veel van de kinderen te gaan leren. Via deze blog kunnen jullie mijn voorbereidingen en reisverhalen volgen, enjoy!

Recente Reisverslagen:

13 Augustus 2015

Time flies..

06 Augustus 2015

Raar mens, die miss Martine uit Nederland

03 Augustus 2015

Op de helft en wederom een leuk weekend

29 Juli 2015

Gastgezin enzo..

27 Juli 2015

Het meest angstige moment van mijn leven..
Martine

Deze zomer hoop ik 6 weken naar Zuid-Afrika te gaan. De eerste 4 weken zal ik verblijven bij een gastgezin in Kaapstad. Tijdens deze 4 weken ga ik vrijwilligerswerk doen op scholen in Kaapstad waar ik muziekles zal gaan geven. Dit doe ik via stichting Projects Abroad. Daarna komt goede vriend Chris Lassooij ook richting Zuid-Afrika en gaan we samen nog twee weken rondreizen. We verblijven eerst een week in Kaapstad waarna we een binnenlandse vlucht nemen naar Johannesburg om o.a. het Kruger park te gaan bekijken. Ik kijk ontzettend uit naar deze prachtige reis! Twee van mijn grote liefdes komen in deze 6 weken samen: muziek en reizen. Ik wil graag op deze manier mijn steentje bijdragen in de wereld. Ik hoop lekker muziek te kunnen gaan maken met de kinderen in Kaapstad en hoop iets bij te dragen aan hun (muzikale)ontwikkeling en hen een onbezorgde tijd te geven binnen de muzieklessen. Ik verwacht niet dat ik de wereld in mijn eentje kan veranderen, maar ik wil op mijn manier en niveau iets bijdragen en een stukje plezier brengen in het leven van deze kinderen. Mede daarom heb ik gekozen voor een project met muziek, als ik scholen ga bouwen storten die namelijk na een dag weer in, haha. Muziek is een universele taal die door iedereen gesproken wordt en zeker in Zuid-Afrika speelt muziek een belangrijke rol in de cultuur en het dagelijks leven. Ik hoop dan ook erg veel van de kinderen te gaan leren. Via deze blog kunnen jullie mijn voorbereidingen en reisverhalen volgen, enjoy!

Actief sinds 17 April 2015
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 4164

Voorgaande reizen:

17 Juli 2015 - 31 Augustus 2015

6 weken Zuid-Afrika

Landen bezocht: